Kolory jak kolory... Dla jednych są zwyczajne, dla innych ważnym symbolem. W motywach religijnych czy też używane na potrzeby chwytów marketingowych. Dziewczęce róże, damskie beże czy fiolety, zmysłowa czerwień... Barwy działają na nas uspokajająco lub pobudzająco, można rozmarzyć się, patrząc w niebieskie niebo lub ścianę, albo poczuć głód w kawiarni pomalowanej na pomarańczowo, albo na dodatek dostać zawirowania, patrząc na mieszankę wzorów białych i czarnych na jednym materiału.
A wszystko to za sprawą naszego mózgu, w którym wywoływane są wrażenia psychiczne, kiedy to nasze oczy odbierają promieniowanie świetlne, jednak to dalsza fizyka... Ja natomiast zajmę się kilkoma kolorami, które znaczą coś więcej niż pomyślałby ktoś.
Kolorami najczęściej i najłatwiej można wyrazić emocje, dlatego też stosowane są w różnorodnych terapiach. Kolory pozwalają nam wyrażać siebie, swój charakter. W współczesnym świecie są też używane do zaakcentowania stylu niektórych subkultur - Metalowcy chodzą na czarno, a Rastamani mają swoje trzy kolory, wyróżniające ich: zielony, żółty i czerwony, Emo często czarny i różowy, a Goci bordowy lub czarny (w każdym razie ciemne). Do przyciągnięcia uwagi idole często ubierają się w bardzo jaskrawe barwy, np. neonowy żółty, niebieski, zielony itp. To, co jasne przyciąga naszym oczom najwięcej uwagi, bo ciemne wtapia się najczęściej w tłum.
Malarze kolorami przekazują odbiorcom swoje odczucia, emocje albo nastrój i zamysł obrazu, a my? My możemy wyrażać swoje emocje i ukazywać osobowość, ale często ludzie zatracają się w modzie dyktowanej przez media: `W tym miesiącu modny jest kolor ten i ten`. Tak w skrócie można ująć tą manipulację, bo w końcu twórcy reklam tworzą różne hasła (których nie przywołam z racji, że nie oglądam telewizji). Wymowny również jest odpowiedni wybór kolorów do zdjęcia - w miarę
możliwości, co pozwoli nam przykuć uwagę odbiorcy do konkretnego
elementu fotografii.
W 1810 roku J.W. Goethe - znany m.in z książki pt.: "Cierpienia Młodego Wertera", napisał kolejne dzieło "Teoria kolorów" o poetycznych poglądach na temat natury kolorów i jak są postrzegane przez ludzi.
Psychologia barw (czy też koloru) jest stosowana bardzo często w życiu - poznając ją dokładnie, można określić, jak trafić w gust klienta reklamą i za pomocą kolorów zachęcić do wypróbowania bądź kupna produktu czy też do odwiedzenia sklepu, kawiarni bądź firmy. Poznanie psychologii barw i znaczenia każdego koloru pozwala nam dobrać ubrania czegoś np. czerwonego, idąc na rozmowę o pracę, co nadałoby wrażenia pewnych siebie, konsekwentnie dążących do swoich celów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz